Реформа передбачає, що згодом не буде обласних, районних, міських лікарень, а будуть надкластерні, кластерні та загальні медичні заклади. Та районів поменшало — поменшає й лікарень? «Черкаський край» в одному з попередніх номерів розповідав, що на сесії Монастирищенської міськради було прийняте звернення депутатів до Кабміну, МОЗ, обласної військової адміністрації: у великих громадах треба зберегти так звані загальні лікарні.
На Уманщині в результаті адмінреформи може залишитися лише одна загальна лікарня, окрім кластерної, — забили тривогу депутати у зверненні. Але Уманська кластерна не зможе справитися з потоком хворих. Зараз районна й міська уманські лікарні централізовано лікують інсультних, інфарктних та ковідних пацієнтів. Місць катастрофічно не вистачає. Щоб направити ковідного хворого, треба зробити десяток дзвінків і чекати не один день. Різностатевих інсультних пацієнтів часто розміщують в одній палаті…«Ми чудово розуміємо, що при сучасній ситуації в державі нові корпуси будуватися не будуть, а з ліквідацією колишніх трьох районних лікарень потік хворих в кластерну лікарню зросте в рази», — аргументують монастирищенські депутати. А як добиратися? «Відстань від Монастирища до Умані — 50 кілометрів, а з частини населених пунктів — 60-90. Подолати її за годину, як вимагають умови реформи, по зруйнованих дорогах нереально. Це 2-3 години легковим автомобілем, в кого він є. А в кого немає, 4-5 днів у зв’язку з проблемами автобусного сполучення. Аналогічна ситуація і в інших громадах».
Відповідно до Закону України 2347-ІХ, мережа лікарень на Черкащині, як в окремому госпітальному окрузі, складатиметься з трьох типів:
• загальна лікарня — територіально найближчий ЗОЗ, що обслуговує територію, на якій проживає від 40-80 тис. населення. Має базовий перелік медичних послуг, 6-11 медичних сервісів: терапія, гінекологія, травматологія, консультативна поліклініка, відновлювальна реабілітація тощо.
• кластерний ЗОЗ, що за прогнозами обслуговуватиме від 150 тис. населення з радіусом доїзду до лікарні з території обслуговування до 90 хв. Планується, що такі заклади будуть потужними та багатопрофільними, матимуть від 13 медичних сервісів і зможуть надавати якнайширший перелік пріоритетних послуг за напрямками кардіологія, неврологія, терапія, ортопедія, інфекційні захворювання, акушерсько-гінекологічний, інтенсивна терапія новонароджених, стаціонарна реабілітація в підгострому періоді тощо.
• надкластерний ЗОЗ — це найпотужніший заклад регіону, зазвичай обласна лікарня, під парасолю якої будуть об’єднані всі вузькоспеціалізовані заклади регіону, на кшталт кардіологічних диспансерів.
Це ще монастирищенські депутати не всі аргументи привели: скажімо, пацієнта з інсультом треба довезти в годинне «вікно», щоб врятувати життя й мінімізувати наслідки захворювання… Та й чи тільки з інсультом?
Згідно з проєктом МОЗ, в госпітальному окрузі (такий буде створено на базі кожної області) кластерна лікарня обслуговуватиме від 150 тисяч жителів. У той же час в Уманському районі, зазначають депутати, при населенні 254 тисячі жителів передбачається створити лише одну кластерну лікарню (на базі уманських районної та міської) і всього одну загальну. Тобто з діючих на сьогодні райлікарень колишніх Жашкiвського, Маньківського, Монастирищенського та Христинівського районів залишиться тільки одна, в статусі загальної, яка надаватиме базові медичні послуги. Щоб зберегти наявні лікарні в цих громадах, монастирищенські депутати пропонують МОЗ та Кабміну зменшити показник кількості населення для збереження загальної лікарні з 40-80 тисяч населення до 30 тисяч.
За коментарем, що чекає цей та інші колишні райони з лікарняними послугами, доступністю до них, ми звернулися в управління охорони здоров’я облдержадміністрації.
Як роз’яснила заступник начальника управління Тетяна Бондар, так, закон щодо інфраструктурного етапу медичної реформи прийнятий: N23-47-IX від 1 липня 2022 року «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення надання медичної допомоги». Але для реалізації він потребує ще ряду підзаконних актів.
— Один із таких — це проєкт постанови Кабміну «Деякі питання організації спроможної мережі закладів охорони здоров’я». В ньому сформовано принцип поділу медзакладів спроможної мережі на надкластерні, кластерні та загальні, механізм функціонування госпітальних округів та кластерів, функції та вимоги до медзакладів мережі й інше.
З Закону«Основи законодавства України про охорону здоров’я», прийнятого в листопаді 1992 року, ст. 16: «Органи місцевого самоврядування здійснюють планування розвитку мережі закладів охорони здоров’я комунальної форми власності, приймають рішення про створення, припинення, реорганізацію чи перепрофілювання закладів охорони здоров’я з урахуванням затвердженого у встановленому порядку плану розвитку госпітального округу».
Але це поки що проєкт. Тривалий час він був опублікований для громадського обговорення, тому кожен міг внести свої пропозиції (про що ми поінформували Монастирищенську міську раду). Фахівці нашого управління охорони здоров’я також внесли пропозиції до цього проєкту: зокрема, абзац 5 п.2 розділу «Визначення та функціонування госпітального кластеру» викласти в такій редакції: «…задоволення потреб населення відповідно до переліку обов’язкових (але не мінімальних) напрямів медичного обслуговування, визначеного у додатку до цього Порядку».
Пропозиції зараз розглядає МОЗ.
— Чи йде підготовка з формування госпітальних округів, визначення з кластерними та загальними лікарнями? Хто цю роботу виконує? Чи працюєте з громадами?
— Чекаємо виходу постанови Кабміну «Деякі питання організації спроможної мережі закладів охорони здоров’я».
— Як працюватимуть лікарні цього року?
— Зараз усі заклади охорони здоров’я області працюють у звичному режимі, частково уклали та продовжують укладати договори за пакетами медичних гарантій з Національною службою здоров’я України.
Лариса СОКОЛОВСЬКА