Стабільний ритм життя Черкас, соціальна захищеність його населення великою мірою залежать від надійної роботи міських комунальних підприємств, які навіть в умовах війни й фінансових негараздів забезпечують жителів обласного центру водою, теплом, електроенергією і, що не менш важливо, — безперебійними транспортними послугами. В Черкасах функцію перевезення пасажирів електротранспортом виконує КП «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради. Очолює його Борис Марченко — керівник сучасної формації, управлінець зі значним досвідом роботи в автомобілебудівній, автотранспортній галузях міста, громадський діяч, відзначений орденом «За заслуги».
Про роботу Черкаського тролейбусного парку та перспективи його розвитку — й наша з ним розмова.
— Борисе Андрійовичу, ви стали на чолі «Черкасиелектротрансу» близько двох років тому. Для підприємства це був досить складний період. Воно ще тільки виходило з кризової ситуації після пандемії короновірусу, коли пасажиропотік на маршрутах суттєво зменшився, що в свою чергу негативно вплинуло на економічний стан тролейбусного парку. До того ж уже тривала кривава війна, розв’язана російським агресором проти України, що спричинило ще більше викликів, у тому числі й у питанні забезпечення підприємства високопрофесійними кадрами.
— Кадрове питання дійсно стало одним із найбільш чутливих. Багато наших працівників були призвані до лав Збройних Сил України. Підприємство потребувало нових фахівців, передусім водіїв тролейбусів. Наші маршрути повинні були, як і завжди, повноцінно працювати, адже від цього залежала соціальна стабільність у суспільстві, впевненість громадян у надійності нашого життя.
До того, як очолити колектив «Черкасиелектротрансу», я вже понад рік працював заступником директора цього підприємства. В мої обов’язки якраз і входила підготовка водійських кадрів категорії «Т» (тролейбус). Свого часу підприємство отримало ліцензію від Міносвіти на створення власного навчального закладу з підготовки водіїв тролейбусів. Він був акредитований Головним сервісним центром МВС України і за спільною програмою з Черкаським міським центром зайнятості на його базі раз на рік діяли курси з підготовки водіїв електротранспорту. В мирний час цього було достатньо, тим більше, що плинність кадрів тоді була невеликою: хтось виходив на пенсію, у декрет тощо. Але війна багато що змінила в нашому житті. В тому числі — й у питанні повноцінного забезпечення підприємства фахово підготовленими водіями.
Тож було прийняте рішення про те, що курси діятимуть відтепер двічі на рік, що зніме питання кадрової напруги, стабілізує графіки роботи тролейбусів на маршрутах. Черкасці жодним чином не повинні відчувати наших проблем. І ми досягли того, що тролейбусна мережа, як і завжди, діє відповідально. Слід сказати, що й популярність професії водія тролейбуса суттєво зросла. Охочих отримати її — достатньо. Особи, які перебувають на обліку в міському центрі зайнятості, можуть безкоштовно пройти у нас навчання, опанувати на нашому підприємстві навички практичного водіння тролейбуса, отримати свідоцтво «Водій тролейбуса 3-го класу» і гідну своєї роботи зарплату.
Окрім того, на підприємстві запровадили ще одне нововведення: фахівці, які вже тут працюють, можуть отримати ваучер для перепідготовки за робітничою професією або ж підвищення кваліфікації. Оплату за навчання здійснює Фонд загальнообов’язкового соціального страхування на випадок безробіття. На курсах підготовки водіїв тролейбусів раніше здебільшого викладали дисципліни запрошені «зі сторони» фахівці, як правило, далекі від роботи тролейбусного парку. Тож було вирішено відмовитися від їхніх послуг. Зараз на курсах викладають високоосвічені, досвідчені працівники тролейбусного парку, які передають курсантам свої теоретичні й практичні знання. Це згуртовує колектив, робить кожного більш відповідальним за доручену справу.
— Черкаський тролейбусний парк відомий як один із лідерів у запровадженні сучасних технологій.
— Застосування сучасних технологій у нашій роботі — це одна зі складових модернізації підприємства. Так, одним із перших в Україні КП «Черкасиелектротранс» встановило в тролейбусах валідатори — електронні пристрої для оплати пасажирами проїзду. Люди цю систему оплати оцінили одразу, бо це — справді зручно: розраховуватися карткою будь-якого банку, не чекати кондуктора, особливо у години «пік». Це той елемент комфортного проїзду пасажирів у наших тролейбусах, який ми запровадили, а люди сприйняли з розумінням. Проїзд у тролейбусі з паперовим квитком теж не скасовано — його можна придбати в терміналах. А перевірку оплати здійснюють наші контролери.
Після «Черкасиелектротрансу» валідатори почали запроваджувати й у автотранспортній системі міста. Наше ж підприємство першим випробувало на собі переваги цієї технології. І сьогодні можемо сказати: вона справді перспективна у сфері перевезення пасажирів міським транспортом загального користування. Передусім — економічно. По-перше, підприємство суттєво зекономило на зарплаті кондукторів, яких замінили контролери. Та, що особливо важливо, — за допомогою валідаторів ми тепер можемо контролювати пасажиропотік на основі статистичних даних, отриманих із цих пристроїв. А отже — й планувати роботу підприємства як у реальному часі, так і на перспективу.
Встановленням валідаторів, їх експлуатацією займається ТОВ «Смарт-Тикет Технолоджи». Співпраця з цим товариством, що приймає електронні платежі та надсилає їх на рахунок підприємства, надійна.
— Модернізація тролейбусного парку — одне з пріоритетних завдань як для колективу «Черкасиелектротранс», так і для обласного центру, більшість населення якого користується саме цим видом транспорту. На жаль, їздимо ми, переважно, у старих тролейбусах.
— Змінити цю ситуацію — таке завдання ставить перед собою влада Черкас на чолі з міським головою Анатолієм Бондаренком. Так, днями з цього приводу в міськраді в онлайн-режимі відбулися перемовини з представниками Європейського банку реконструкції та розвитку. Йшлося про залучення фінансування для придбання 45 нових тролейбусів та заміни 20 км зношеної контактної електромережі.
Перевезення комунальним електротранспортом перебуває в зоні постійної уваги міської влади. З бюджету виділяються кошти на безоплатне перевезення в тролейбусах пільгових категорій населення, яких, до речі, сімнадцять — чорнобильці, учасники бойових дій, школярі, студенти тощо. За фінансової підтримки Черкаської міськради тут змогли здійснити ряд оновлень.
— Замінили складові підрозділу «контактна мережа», з якої передається електроенергія з тягових підстанцій на рухомий склад, — розповів Борис Марченко. — Для ремонтних робіт придбали автомобіль марки «IVECO», мікроавтобус для підвезення працівників. На всіх тролейбусах встановлені GPS-трекери, завдяки чому контролюється дотримання графічності руху. Черкасці ж оцінили встановлені на зупинках електронні табло, де в режимі реального часу транслюється інформація про час прибуття транспорту.
— Місто ще тільки прокидається від сну, а тролейбуси вже — на маршрутах. Не має значення: заметіль надворі чи дощ — електротранспорт у Черкасах працює без збоїв.
— Наш тролейбусний парк діє в такому ритмі вже понад 58 років. А це вимагає високого професіоналізму, повної самовіддачі, відповідальності. Ці риси притаманні кожному працівнику трудового колективу «Черкасиелектротранс» — головному бухгалтеру Ірині Руминській, спеціалістам із великим досвідом роботи Вірі Євтушенко, Наталії Кучер, Роману Рябоконю, Юрію Петренку, Олегу Якимчуку, Кирилу Бражнику, Олегу Буваці — усім 323 нашим працівникам, яким я щиро вдячний за їхній вагомий вклад у розвиток Черкаського тролейбусного парку. До речі, 60 відсотків водійського складу підприємства — жінки. Вони взяли на себе роботу чоловіків, призваних до лав Збройних Сил України. І виконують її сумлінно, на високому фаховому рівні, за що їм глибока вдячність не тільки моя, а й пасажирів, яких вони щодня перевозять. Підприємство також не забуває своїх бійців. Ремонтує фронтовикам автотранспорт, виготовляє при потребі «буржуйки», бере участь у зведенні фортифікаційних споруд, надсилає гуманітарну допомогу тощо.
Завдань до виконання у нас щодня немало. Але, вирішуючи нагальні питання, ми вже зараз формуємо перспективу подальшого розвитку підприємства: створення нових тролейбусних маршрутів, переорієнтації частини рухомого складу на тролейбуси з автономним ходом. Усе це обов’язково буде, як і Перемога над рашистським агресором, в яку ми всі віримо.
Інтерв’ю вела Наталя Віргуш
Читайте також: Водіїв тролейбусів навчають у Черкасах