Підприємець Андрій Роженко переїхав у Тальне з Костянтинівки на Донеччині, де понад двадцять років займався підприємницькою діяльністю, зокрема розвивав пасажирські перевезення. Коли почалася масштабна війна, довелося виїхати з регіону.
— Наприкінці квітня – на початку травня 2022 року ми почали рятувати бізнес і переганяти транспортні засоби, — пригадує підприємець. — Перевозили їх не порожніми: повідомляли людей через інтернет про можливість виїзду, отримували шквал дзвінків. Евакуювали в безпечні місця одразу на базу розміщення. Так вивезли з небезпечних територій понад півтисячі людей, 26 одиниць техніки.
Спочатку переселилися в Олександрію на Кіровоградщині, потім — на Хмельниччину. Знайти оптимальне місце для релокації підприємства допоміг один із водіїв, який тимчасово проживав із родиною в Тальному. Тут він розгледів проблему з маршрутками, тож запропонував Андрію Юрійовичу приїхати.
— До приїзду про Тальне я не знав нічого. Лише те, що місто розташоване в Черкаській області, — озирнувся в недалеке минуле власник компанії. — Під час візиту зрозумів, що тут справді слабка транспортна інфраструктура. Зустрівся з керівником міської громади, акцентував на нових можливостях. Міський голова Василь Сідько пообіцяв допомогти переселитися родині, посприяти в становленні бізнесу на новому місці. Спільно ухвалили рішення розпочати роботу з 1 вересня 2022 року.
Нині в Тальному виходять на маршрути 15 автобусів ФОП Роженко Андрій Юрійович. Частина з них ще в запасі.
— Базу орендуємо, ціна адекватна, приміщення гарне, є оглядова яма та все, що потрібне для роботи, — поділився напрацюваннями перевізник. — Підприємство перереєстрували, податки сплачуємо в Тальнівську міську раду. З бухгалтерією допомагає дружина. На маршрутах працюють 10 місцевих жителів, є й люди з особливими потребами. Проте з кадрами — важко, й не лише тут, а в усій країні. Водії здебільшого передпенсійного та пенсійного віку. Брали б і жінок на роботу, але охочих поки немає.
Щоб налагодити перевезення людей, у територіальній громаді визначили оптимальні маршрути. Для цього звернулися до людей у соцмережах, збирали пропозиції, думки, побажання, комбінували, шукали консенсус. Так напрацювали міські маршрути, а також автобусне сполучення з 43 населеними пунктами, що об’єднане у 8 напрямків. Зберегли пільги на проїзд соціально незахищених верств населення. Задля цього перевізник разом із працівниками міськради сідали в маршрутку, їздили вулицями, фіксували пасажиропотік і таким чином визначали приблизну реальну цифру пільговиків.
Люди в громаді — уважні до транспортників, з розумінням ставляться до тієї чи іншої ситуації, говорить Андрій Роженко. Дякують за автобусне сполучення по цей день:
— Коли я почав працювати, то містом курсував лише один маршрут — зранку й увечері. Зараз люди почали їздити в магазини, на ринок. По місту діє сім рейсів щогодини. До лікарні транспорт прямує що п’ятнадцять хвилин із різних напрямків. У четвер в Тальному — базар, то пенсіонери в цей день із 10 до 14 години їздять у місті безплатно.
Власник релокованого автопідприємства запевняє, що облаштувався добре. Міський голова допоміг підшукати житло, діти ходять до школи, дружина працює разом із ним, підтримує сімейний бізнес. Після завершення війни не планує повертатися до Костянтинівки, хоча допускає, що активізує свій бізнес і там.
— Після закінчення війни я залишуся тут. Якщо буде можливість відновити в Костянтинівці транспортний рух, відновлю, але це не вплине на роботу в Тальному. Я коней на переправі не міняю.
Про це журналісти регіональних медіа дізналися під час престуру на Уманщину, який організував Харківський пресклуб.
Тетяна КАЛИНОВСЬКА
Читайте також: Як у Тальнівській громаді дбають про енергетичну безпеку