Владці планують провести конкурси й забезпечити перевезення пасажирів на сучасних і екологічних автобусах. Разом з тим, можуть змінитися й маршрути. Про ці кроки розповів директор департаменту дорожньо-транспортної інфраструктури та екології Сергій Отрешко на сайті міськради.
На замовлення Черкаської міської ради Вінницький державний технологічний інститут розробляє для Черкас нову транспортну модель, яка, за задумом владців, має враховувати інтереси жителів міста, а не перевізників. Буде проведена оптимізація маршрутів. Якісь, можливо, зникнуть, натомість з’являться нові.
Попередньо, нова маршрутна сітка у Черкасах має з’явитися вже влітку 2025 року. Тоді й будуть оголошуватися конкурси на нові маршрути, де будуть нові, ті, що відповідають умовам сучасності, вимоги до якості та кількості автобусів, графіків, електронного квитка тощо. Наступним кроком стане запровадження відшкодування перевізникам витрат за кілометр пробігу. Це, за задумом, дасть змогу нівелювати такі поняття, як «прибутковий» чи «неприбутковий» маршрут.
На шість автобусних маршрутів, де закінчилися попередні п’ятирічні договори, були проведені конкурси. За умовами, перевезення мають здійснюватися сучасними автобусами великої місткості й класом екологічності не нижче «Євро-5». Умови конкурсу влада виписала так, що перевізники з «Богданами» вже не могли його виграти. На три з цих шести маршрутів зайшов новий для Черкас перевізник з іншого міста ТОВ «Епітранс», який надав пропозицію, яка, на думку чиновників, виграла в конкурсі. За словами Сергія Отрешка, їхня пропозиція по маршрутах №4 та №22 була єдиною, яка відповідала умовам конкурсу. 24 грудня 2024 року переможцем на маршруті №4 був визнаний ТОВ «Епітранс», який почав обслуговувати маршрут. Посадовець також зазначив, що цей перевізник надає транспортні послуги ще в кількох містах України (Чернігові, Луцьку, Львові).
Попередні обслуговувачі цих маршрутів – ПП «Медіт-сервіс» і ПП «Еліт Транс» подали пропозицію з автобусами, які не відповідають умовам конкурсу ні за місткістю, ні за екологічністю. Тож їхні пропозиції не розглядалися. Перевізник «Медіт-сервис» із цим не погодився та подав судовий позов. Більшість ухвал місцевого адмінсуду з подачі міської влади Черкас уже скасовані в апеляції. Та процес триває. Обидва перевізники продовжують виводити свої автобуси на маршрут №4. Тож там наразі їздить не 8, а 16 автобусів. У міськраді прогнозують, що схожа ситуація незабаром може виникнути й на маршруті №22. Чиновники міськради визнають, що впливу на перевізників не мають, тому міська рада звернулася до «Укртрансбезпеки», яка є єдиним органом в державі, що має право накладати на перевізників штрафні санкції і позбавляти їх ліцензії. Посадовці міськради вирішили почекати на реакцію «Укртрансбезпеки».
Від автора
Усі ці дії в комплексі чиновники Черкаської міськради схильні називати транспортною реформою. Та досить дивно в одному дописі на офіційній сторінці читати про факти, які ставлять під сумнів старання посадовців. Наприклад, в дописі йдеться про наміри збільшити конкуренцію в цій сфері, долучити до участі в конкурсах якомога більшу кількість перевізників з усієї України. І разом з тим читаємо, що пропозиція ТОВ «Епітранс» по маршрутах №4 та №22 «була єдиною, яка відповідала умовам конкурсу». Оце так конкуренція!
Про «буксування» реформи свідчить і ситуація з безпекою на черкаських маршрутах. Особливо загрозливою вона стала там, де перевізники конкурують (на знімку — одна з ДТП на 4 маршруті). Інформацію про безліч порушень містяни викладають у групі Транспорт Че. Громадський контроль в соцмережі. Там можна прочитати й про побоювання пасажирів, що новації в перевезеннях так чи інакше призведуть до зростання вартості проїзду в громадському транспорті.
Як відомо, початок регуляторної процедури підвищення вартості проїзду днями підтримали на засіданні виконкому. Так, у тролейбусах зростання планують з 10 до 13 гривень, а в маршрутках — з 13 до 16.
Підготував Роман Кирей
Читайте також: Реформа на транспорті: КОМУ ВИГІДНЕ ПРОТИСТОЯННЯ?