Коли в середині грудня минулого року на офіційному порталі Черкаської міської влади з’явилося повідомлення про те, що рішеннями виконавчого комітету Черкаської міської ради від 13.12.2022 р. в односторонньому порядку розірвано договори з перевізниками, які обслуговували міські автобусні маршрути №№4, 5, 7 та 22, й уже за кілька днів ці маршрути тимчасово обслуговуватимуть зовсім інші перевізники, — така інформація стривожила громадськість обласного центру.
Бо коли у відомих, стабільно діючих упродовж не одного десятиліття перевізників, ПрАТ «Черкаське АТП 17127» та ПП «Еліт-Транс» (до речі, в офіційному повідомленні ці підприємства не були названі) достроково вилучаються роками обкатані автобусні маршрути, які за протяжністю охоплюють майже всі мікрорайони Черкас, постає резонне запитання: а чи не відбувається в місті перерозподіл ринку пасажирських перевезень під чиїсь інтереси? І це коїться під час війни з російським агресором, коли всі сили країни та суспільства повинні бути спрямовані на відсіч ворогу й здобуття Перемоги, коли відключення світла через руйнування рашистами енергетичної інфраструктури порушує діяльність підприємств, бізнесу й життя простих громадян міста Черкаси, а економічних, соціальних проблем стає все більше з кожним місяцем війни.
Оскільки у вищезгаданому інформаційному повідомлені міської ради причини, через які відбулося розірвання договорів на перевезення пасажирів по чотирьох, по суті, магістральних маршрутах Черкас, не були унаочненні для широкого загалу, то й у людей з цього приводу з’явилися різні думки та бачення ситуації. Щоб розставити всі крапки над «і» в цій історії, ми звернулися за роз’ясненнями до керівників, з якими виконком ЧМР в односторонньому порядку розірвав договори на перевезення пасажирів: генерального директора ПрАТ «Черкаське АТП 17127» Олени Куниці та директора ПП «Еліт-Транс» Тетяни Шевченко. У розмові також взяв участь адвокат, який представляє інтереси цих перевізників у судочинних інстанціях, партнер адвокатського об’єднання «Вовк та Партнери» Ростислав Пилипенко. За згоди учасників розмови ми сформували їхні відповіді в матеріалі, як спільні. Головне, вважають вони, — розповісти громадськості правду про ситуацію, що склалася у сфері пасажирських перевезень Черкас упродовж останнього місяця.
— Підприємства ПрАТ «Черкаське АТП 17127» та «ПП Еліт-Транс» відомі в Черкасах як відповідальні та сумлінні перевізники, які діють на основі чинного законодавства. Ви виграли конкурси на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах, уклали публічно-правові договори з виконавчим комітетом Черкаської міської ради, роками виконуєте зазначені в них вимоги. Ваші підприємства багато зробили для розвитку автобусної мережі Черкас. То що ж насправді трапилося, чому міськвиконком в односторонньому порядку, та ще й достроково, розірвав договори, за якими вам працювати ще не один рік?
— Відповімо, що зроблено це (розірвання договорів) було без будь-якого письмового попередження нас, як перевізників, які є другою стороною договорів на перевезення пасажирів, і які мають право у двадцятиденний строк або виправити недопрацювання, або ж передати спір на вирішення суду.
Міська влада не врахувала, що згідно з ч.ч.1-4 ст.188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються. Тобто з нами, як переможцями конкурсів на перевезення пасажирів, міська виконавча влада вирішила не церемонитися, навіть попри вимоги законодавства та установлену процедуру розірвання публічно-правових договорів.
І те, що без роботи водночас залишаться десятки наших працівників, а їхні сім’ї — без засобів до існування, керівництво міста в цій ситуації явно не стурбувало. Таке ставлення — неприпустиме взагалі, а тим більше в час війни, коли соціальна захищеність людей повинна залишатися в зоні постійної уваги владців. Розірвання ж в односторонньому порядку, без попереджень та партнерського діалогу, договорів із перевізниками означає припинення нашої господарської діяльності, а відтак — фактичне закриття автотранспортних підприємств, невиконання ними кредиторських зобов’язань перед банками, в яких ми позичали кошти для придбання автобусів, технічного й технологічного оснащення наших автобусних парків. Це — прямий шлях до банкрутства нині успішних підприємств, які справно платять податки, працюють на розвиток міста, власним коштом перевозять пільгові категорії пасажирів, не отримуючи за це жодних відшкодувань із міської скарбниці, хоча, згідно з чинним законодавством, мають на це повне право.
Кожне з наших підприємств віддало по кілька автобусів на потреби Збройних Сил України, наші працівники захищають Україну від рашистських загарбників на фронті, куди ми передаємо зібрану в наших трудових колективах гуманітарну допомогу. Ми ж, і собі, працюємо на наших маршрутах з повною віддачею, тим самим сприяючи соціальній стабільності в суспільстві. Підприємства мають численні відзнаки та подяки від Збройних Сил України за підтримку нашої армії, в силу якої й Перемогу ми щиро віримо.
Хочемо зауважити, що нас дійсно вразило дострокове, нічим не обґрунтоване розірвання з підприємствами договорів на перевезення пасажирів автобусними маршрутами. Те, що ці рішення виконкому від 13.12.2022 р. поспішні й неправомірні, фактично визнано Черкаським окружним адміністративним судом, який задовольнив наші заяви про забезпечення позовів щодо оскарження рішень виконавчого комітету Черкаської міської ради. При цьому суд ухвалив: зупинити дію рішень виконкому Черкаської міської ради щодо дострокового розірвання в односторонньому порядку договорів на перевезення пасажирів та заборонив виконкому ЧМР вчиняти дії щодо укладання з іншими перевізниками договорів на перевезення пасажирів на наших маршрутах, допоки не буде вирішено остаточно судовий спір.
Це, безумовно, ще не кінець у розв’язанні спірних питань із міськвиконкомом. Але початок зроблено. Підприємства зараз працюють у напруженому режимі, на автобусних маршрутах №№4, 5, 7 та 22, де з легкої руки міської влади з’явилися інші перевізники, яким судове рішення — ніпочім, на наші підприємства чиниться адміністративний тиск та тривають перевірки.
— І все ж не зовсім зрозумілими для громадськості Черкас залишаються причини розірвання виконкомом договорів із вашими підприємствами.
— Така причина одна: наша відмова від встановлення в автобусах валідаторів на вкрай невигідних умовах, які пропонує фірма з Києва — ТОВ «Смарт-Тикет Технолоджи». Фактично ті умови, які при цьому висуваються нашим підприємствам, призведуть до втрати господарської самостійності та економічної рентабельності.
Зауважимо, що в жодному разі ми не проти облаштування валідаторів (чи інших засобів електронного справляння плати за проїзд) у наших транспортних засобах. Цифровізація сфери пасажирських перевезень — це вимога часу. Здійснювати безготівкову оплату за проїзд за допомогою гаджетів — це зручно для пасажирів, хоча й не для всіх.
Інша справа — в який спосіб виконавчий комітет ЧМР запроваджує цю інновацію та які умови нам виставила столична фірма, яка раптово з’явилася влітку 2022 року. Так, у вимогах укладених із нашими підприємствами публічно-правових договорів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом дійсно є пункти, які зобов’язують нас за власний кошт обладнати всі автобуси, які обслуговують маршрути №№4, 5, 7 та 22, засобами GSM-моніторингу. Ремонт, модернізація та заміна цих приладів також покладається на перевізників. При цьому міськвиконком настійно наполягав в усній формі, щоб ми для придбання валідаторів уклали договір із визначеним інвестором — ТОВ «Смарт-Тикет Технолоджи». Причому, запропонований нам публічно-правовий договір із цим інвестором чомусь виявився тристоронній, де третьою особою виступає виконавчий комітет ЧМР, що суперечить чинному законодавству щодо невтручання влади в господарську діяльність суб’єктів приватної форми власності (а в цій ситуації якраз виконком намагається стати «контролером» справляння плати за проїзд).
При цьому, ми абсолютно нічого не знаємо про компанію ТОВ «Смарт-Тикет Технолоджи», яка наділяється надзвичайно великими повноваженнями щодо справляння всієї плати за проїзд в автобусному транспорті Черкас, хоча запровадження законодавцем АСООП мало зовсім іншу мету. Згідно із запропонованим міською владою проєктом договору, інвестор має право не тільки моніторити та адмініструвати процес продажу «електронних квитків», але й отримувати на власний рахунок увесь виторг наших підприємств від продажу «електронних квитків» на автобусах, де встановлюються валідатори. Це також свідчить про грубе втручання цього суб’єкта в господарську діяльність приватних перевізників, яких позбавляють можливості самостійно отримувати й розподіляти грошові доходи від продажу проїзних квитків.
Наразі невідомо, чи має ТОВ «Смарт-Тикет Технолоджи», згідно з вимогами Закону України «Про фінансові послуги та фінансові компанії», ліцензію від Національного банку України на надання фінансових послуг, а отже, й право на залучення отриманих коштів за проїзд (які належать перевізникам як суб’єктам господарювання) на свій рахунок. Із цього приводу в офіційних джерелах відсутня будь-яка інформація, натомість в інтернеті є журналістські розслідування «НАШІ ГРОШІ. ЛЬВІВ», які насторожують: там указується на численні недоліки в роботі цього інвестора.
Із запропонованого нам проєкту договору з ТОВ «Смарт-Тикет Технолоджи» про порядок справляння плати за проїзд у м.Черкаси не вбачається порядку оподаткування грошових коштів, які ця столична компанія збиратиме в стовідсотковому розмірі з продажу «електронних квитків». При цьому згадана фірма отримуватиме 10 відсотків комісії з суми, що надходитиме на її рахунок, і це узгоджено з міською виконавчою владою та аж ніяк не погоджено з перевізниками (останні мають мовчки підкоритися волі «згори»). Нам незрозуміла калькуляція такої значної комісії за одне лише встановлення валідаторів в автобусах та адміністрування оплати за проїзд «електронним квитком». Чи не забагато хочуть столичні інвестори в період війни, коли фактично весь бізнес балансує на межі виживання?
Щобільше, нашим підприємствам уся решта денного виторгу надходитиме протягом чотирьох банківських днів. І тут же, знову таки, починаються серйозні ускладнення. По-перше, перевірити, наскільки повноцінні ці проплати, ми не зможемо, оскільки не маємо доступу до програмного забезпечення, яке використовує оператор ТОВ «Смарт-Тикет Технолоджи». Та й жодний технічний контроль за діями оператора не передбачений. А якщо, приміром, це виторг за п’ятницю, а у вихідні та святкові дні, як відомо, банки та фірма не працюють, то на рахунки перевізників зібрані гроші якщо і надійдуть, то хіба що наприкінці наступного тижня. А це, своєю чергою, означає: протягом часу «очікування» в нас будуть штучно вимиватися обігові кошти, виникатимуть складнощі з придбанням паливно-мастильних матеріалів, запчастин для автобусів, зарплатою працівникам, виділенням коштів для їхньої соціальної підтримки. Та й взагалі, чи виконуватимуться вчасно й сповна зобов’язання цією фірмою, яка залишається для нас аж ніяк не відкритим для співпраці партнером. Принаймні, жодних гарантій нам, перевізникам, ніхто з міської влади не дає.
До речі, як нам стало відомо, це сам оператор — ТОВ «Смарт-Тикет Технолоджи» — звернувся в листопаді з листом до департаменту ЖКГ міської ради з вимогою розірвати договори з трьома «бунтівними» перевізниками — ПрАТ «Черкаське АТП 17127», ПрАТ «Черкасиавтотранс» та ПП «Еліт-Транс», як такими, що відмовляються встановлювати їхні валідатори та переходити на безготівкову систему оплати за проїзд виключно на умовах незрозумілого ТОВ. І міськвиконком вправно виконав це «доручення» з двома перевізниками.
— І все ж упровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспортні повинно відбутися. Цього вимагає закон про автомобільний транспорт. Тож оминути встановлення валідаторів у автобусах не вдасться.
— А цього ніхто й не збирається робити, адже цей процес загальнодержавний. Але інша справа — які це валідатори, під які «комісійні» умови їх встановлюють, чийого виробництва це обладнання, наскільки відкритим і фінансово обґрунтованим буде процес запровадження цих пристроїв у наших транспортних засобах. Тут виникає немало запитань до інвестора, які міська влада відмовляється слухати. Так, у запропонованому нам для підписання публічно-правовому договорі з ТОВ «Смарт-Тикет Технолоджи» нічого не вказано про державну сертифікацію запропонованої автоматизованої системи оплати проїзду та наявності відповідного рівня захисту від несанкціонованого втручання в роботу АСООП «електронного квитка» третіх осіб, та ще й у період війни. Окрім того, згідно з резонансною інформацією журналістських розслідувань, яка розміщена в мережі Інтернет, розробниками цього застосунку нібито є російські компанії! З цього приводу ми вже звернулися до компетентних правоохоронних органів та вищих органів влади. В час війни з рашистським агресором користуватися приладами, нехай і дотично пов’язаними з країною-агресором, яка вбиває наших людей, руйнує українські міста та села, неприпустимо.
Для покращення обслуговування пасажирів валідатори дійсно потрібні. Але ми повинні знати, кому належать авторські права на ці вироби, хто їхній виробник, чи сертифіковані вони, чи мають надійний рівень захисту в Україні. Від цього залежить у тому числі й безпека нашої держави та пасажирів, які користуються автобусним транспортом у Черкасах. Врешті-решт, підприємства могли б узяти ці пристрої в оренду в ТОВ чи навіть закупити їх, як це було зроблено з пристроями з GPS-моніторингу. А нам наразі пропонують віддати управління фінансами в якийсь «сліпий траст», при цьому всі видатки залишаються лише на плечах підприємств. Чи не схема це з рейдерського заволодіння коштами?
Слід зауважити, що запровадження цих пристроїв в автобусах теж потребує певної часової корекції. Здійснювати безготівкову оплату за проїзд за допомогою гаджетів — це зручно для пасажирів, які мають смартфони, або ж банківські картки нового зразка. От тільки є вони не в усіх громадян. Тож створити зручні умови й для цієї категорії пасажирів — спільне завдання перевізників і міської влади. Пасажири міста повинні принаймні мати кількарічну альтернативу при сплаті за проїзд — готівкою або «електронним квитком». Така практика вже діє в інших обласних центрах, і це цілком узгоджується із Законом України «Про захист прав споживачів».
Не вирішеним залишається й питання щодо пільгових категорій пасажирів. Як підприємству підтвердити кількість перевезених пільговиків й отримати за них відшкодування з міського бюджету — цього ніхто не може пояснити. Відповіді ні зі сторони ТОВ, ні зі сторони міськради — жодної. Періодичні й аварійні відключення світла в місті взагалі припиняють роботу електронних пристроїв та зумовлюють перебої в інтернет-зв’язку, що періодично зводить нанівець їхнє функціонування та перешкоджає роботі «електронного квитка». Що в такому разі робити — висаджувати пасажирів і зупиняти автобусний транспорт до відновлення роботи валідаторів, чи возити безплатно всіх коштом перевізника?
Питань до вирішення, у зв’язку з цифровізацією сфери пасажирських перевезень, — немало. Тому й заходи, які б унеможливлювали проблеми, мусять бути відповідні реаліям сьогоднішнього життя.
Поки що виконавчий комітет Черкаської міської ради навіть після ухвали Черкаського окружного адміністративного суду від 22.12.2022 р., якою було тимчасово зупинено рішення міськвиконкому від 13.12.2022 року щодо ПП «Еліт-Транс» та від 30.12.2022 року ПрАТ «Черкаське АТП 17127», вдруге поспіль (!) прийняв рішення про розірвання одних і тих договорів на перевезення пасажирів з ПП «Еліт-Транс», що є проявом правового нігілізму та нехтуванням судовими рішеннями.
Друге поспіль розірвання одних і тих же договорів відбулося, начебто, через недотримання перевізником графічності руху. Але при цьому не беруться до уваги обставини, що ми віддали частину автобусів на фронт, що наші водії воюють на передовій, що запроваджено комендантську годину, яка зменшила час руху автобусів, а, отже, як і в інших перевізників, у нас є проблеми з водійськими кадрами. А ще дивує те, що тимчасове виконання роботи на наших маршрутах передали перевізникам, які не мають достатньо одиниць транспорту, щоб «закрити» ті маршрути, які вже обслуговують.
Роботу пасажирського транспорту ускладнюють повітряні тривоги, відключення світла тощо. Та, попри все, ми не порушуємо умов договорів, діємо відповідно до чинного законодавства, що регламентує перевезення пасажирів, і це підтверджується зокрема листом відділу державного нагляду (контролю) у Черкаській області Державної служби України з безпеки на транспорті від 30.12.2022 р.
Що ж, і в цьому випадку ми будемо боротися за свої права, наші трудові колективи, правду і справедливість. Як і за налагодження спільної перспективної співпраці з Черкаським міськвиконкомом у питанні запровадження АСООП.
Все буде Україна, і ми віримо, що будемо жити в правовій державі, де права кожного громадянина, кожної господарюючої одиниці будуть ретельно оберігатися відповідно до Конституції та законів України.
Записала Наталя ВІРГУШ