Автотоварознавча експертиза корисна всім

Через діяльність несумлінних торговельних організацій, що здійснюють комісійний продаж авто й при цьому занижують ціни, держбюджет недоотримує мільярди гривень. Так порахували в уряді й прийняли постанову №1132 від 1 жовтня 2024 року «Про внесення змін до Порядку здійснення оптової та роздрібної торгівлі транспортними засобами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери». Однак стосується вона не лише торговельних організацій, а й тих автовласників, які продають комерційний транспорт. Також урядовці пропонують платити більше й тим автовласникам, які протягом року продають більше однієї автівки. Мета таких змін — аби всі платили податки в повному обсязі й бюджет під час війни наповнювався.

Вимога законодавства діє від початку жовтня цього року

Всі операції з купівлі-продажу згаданих транспортних засобів відбуваються тільки через оцінку транспорту. Як впроваджувалася згадана новація? Чи зможуть громадяни, які оцінювали автівки як брухт, і надалі уникнути сплати податків при їх перепродажу та чи може бути корисним такий підхід для автовласників, запитуємо у Віктора Халявки, заступника директора Черкаського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України — завідувача відділу криміналістичного дослідження та дублювання ідентифікаційних номерів транспортних засобів.

— Уникнути нових критеріїв оцінки таким категоріям підприємців та громадян не вдасться. Визначається ринкова чи фактична вартість транспортного засобу. В першому випадку фахівці сервісних центрів МВС користуються інформацією Фонду держмайна України чи Мінекономіки, в другому — беруть до уваги висновок експертів, тоді визначається фактична вартість конкретного автомобіля. В першому випадку вартість — середньоринкова для кожного регіону для кожної моделі ТЗ. Така визначена вартість не враховує сліди експлуатації та фактичні пошкодження автівки: ресурс двигуна, пошкодження лакофарбового покриття та інші. Тому в багатьох випадках автовласнику буде доцільно звернутися до експертів, щоб дослідити ринкову ціну конкретного транспортного засобу, — пояснив Віктор Володимирович. — Зазвичай таке дослідження знижує оціночну вартість, а отже й суму, яку має сплатити автовласник до бюджету. Особливо це стосується комерційних вживаних автомобілів, які мають чималий експлуатаційний знос.

Як зробити таке дослідження?

— При сервісних центрах діють експерти НДЕКЦ, до них і варто звертатися ще до того, як подавати документи на переоформлення транспорту. Цього ж дня протягом години автовласник отримає висновок експертного дослідження. Він дійсний для пред’явлення в тім числі й фахівцям сервісного центру. Саме від цієї ціни рахуватимуться податки та військовий збір, які слід сплатити. Експерти працюють у сервісних центрах у Черкасах, Корсуні-Шевченківському, Золотоноші, Умані та Звенигородці. Послуга коштує близько 498 грн.

Назвіть приклади, коли така послуга “зменшила” витрати автовласника?

— Будь ласка: Опель “Інсігніа” продавався за середньою вартістю 4550 доларів, після висновку експерта автівка оцінена в 4230 доларів. Інший приклад — ціна вантажівки МАН знизилась із 7 тисяч доларів до 3,1 тисячі доларів. За тиждень в області проводиться 15-20 таких досліджень, і їхня популярність серед автовласників зростає.

Довідково

На сьогодні продаж від двох легкових автомобілів на рік оподатковується податком на прибуток:
на 2-й автомобіль — 5%,
на 3-й автомобіль і наступні — 18%.
При цьому реалізація першого легкового автомобіля протягом року не оподатковується.

Що стосується вантажних автомобілів, то:
продаж першого вантажного автомобіля оподатковується за ставкою 5%,
продаж другого і наступних — 18%.

Принагідно фахівець нагадав і про іншу послугу, яку надають експерти Черкаського НДЕКЦ, що теж може бути корисною автовласникам. Це дублювання ідентифікаційних номерів транспортних засобів.

Так, від початку року вже повністю продубльовано (з перереєстрацією) 57 ТЗ. За аналогічний період минулого року кількість продубльованих становила 29 ТЗ. Також на цей час на дослідженні перебуває 4 ТЗ та на погодженні в ГСЦ 5 ТЗ

Дублювання потрібне, коли номер кузова пошкоджений. Основними факторами пошкодження ідентифікаційного номера транспортного засобу є вплив навколишнього середовища (корозія), пошкодження деталі кузова, на якій розміщено номер, внаслідок дорожньо-транспортної пригоди, пошкодження знаків при проведенні ремонтно-відновлювальних робіт.

Читайте також: Експерти застерігають: як не залишитися і без автівки, і без грошей

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *