icon clock21.02.2024
icon eye138
Суспільство

Експерти застерігають: як не залишитися і без автівки, і без грошей

В Україні більшає вживаних транспортних засобів. Та фахівці б’ють тривогу: покупцям можуть трапитися автомобілі з перебитими номерами кузова чи двигуна, а також «клони». Одна з причин — скасування обов’язкового огляду експерта (зараз його мають пройти лише ті вживані автомобілі, які вперше стають на облік в Україні).

Коли збитків уже не уникнути

Лише минулого тижня в сервісному центрі МВС в Умані виявили два транспортні засоби, які перебувають у розшуку. Не пощастило місцевому 40-річному жителю. Він звернувся до сервісного центру з заявою про перереєстрацію напівпричепа Magyar SRP до вантажного автомобіля. Під час перевірки поданих на перереєстрацію документів було виявлено збіг номера шасі напівпричепа з транспортним засобом, що згідно з базою даних «Розшук-Інтерпол» перебуває в розшуку, інформує пресслужба РСЦ ГСЦ МВС у Черкаській області. Аналогічна прикрість чекала й на 55-річного жителя села Родниківка, який придбав вантажний автомобіль ГАЗ-4301 і хотів зареєструвати його на себе. Однак перевірка автомобіля за базами реєстрації показала, що вантажівка перебуває в розшуку. Ініціативу розшукати цю вантажівку виявили правоохоронці з Херсонщини. Перереєстрацію в обох випадках призупинили до з’ясування всіх обставин.

Фахівці переконані: якби фігуранти цих справ — покупці — звернулися до експертів, аби перевірити транспортні засоби на етапі купівлі, вони могли б уникнути збитків. Заступник директора-завідувач відділу автотехнічних досліджень та криміналістичного дослідження транспортних засобів Черкаського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України Віктор Халявка повідомив, що торік в області було проведено понад 28 тисяч експертних досліджень транспортних засобів. 18 із них виявилися з кримінальним минулим — були змінені ідентифікаційні номери, ще дві автівки мали підроблені документи.

Кримінальні автівки виявляють не лише експерти, а й патрульні

— Торік в Україні виявили 458 таких машин, а, наприклад, у 2021 — 1786 автівок зі зміненими ідентифікаційними номерами, — повідомив Віктор Халявка.

На моє запитання, чи, можливо, аби зловмисники за час війни в чотири рази зменшили свій злочинний бізнес, Віктор Володимирович лише сумно посміхнувся. Пояснив: після законодавчих змін щодо огляду транспортного засобу експертами, набагато менше автівок потрапляє на подібний огляд. Якщо брати цифри загалом по державі, то минулого року порівняно з 2022 кількість експертних досліджень знизилася на 78,8 відсот­ка. Це означає, що все більше автівок з кримінальним минулим їздить нашими дорогами.

Зростає й кількість транспорту загалом: протягом січня 2024 українці придбали 102 тисячі вживаних автомобілів. Це на 31,7% більше, ніж за аналогічний період минулого, 2023 року, та на 5% більше, ніж у грудні 2023-го. Про це свідчать дані Інституту досліджень авторинку.

З початку нинішнього року все більше охочих придбати автівку таки звертаються до експертів. Протягом січня кількість експертних досліджень зросла більш як на 8 відсотків. Фахівці прогнозують ще більше зростання.

Є тенденція й до збільшення виявлення працівниками поліції автомобілів з перебитими номерами. За певних обставин, запідозривши злочин, патрульний має право перевірити номери агрегатів автомобіля. Так власник автівки може позбутися транспортного засобу прямо на дорозі й піти додому пішки. Експерти під час спільних навчань розкривають патрульним та слідчим секрети злочинців — як саме вони намагаються змінити номери агрегатів чи підробити документи.

Яких автівок найбільше в полі зору злочинців?

На думку фахівців, якусь одну тенденцію виділити складно, адже це й нові машини преміумсегмента, й вантажівки, й навіть старі радянські автівки. Одна з них — «Волга» ГАЗ-21 — потрапила на огляд черкаських експертів нещодавно. В неї був знищений номер кузова та вварена деталь з іншого автомобіля.

Експерти наголошують: якщо в авто пошкоджена номерна запчастина, наприклад, через корозію, власник має вихід — НДЕКЦ надає послугу відновлення номера кузова після відповідного дослідження. Це стосується й так званих «американців», які часто потрапляють у нашу країну вже з пошкодженнями. Іноді ця послуга потрібна, щоб віддати автівку на фронт (а військова частина могла поставити її на облік).

Експерти звернули увагу, що торік за кілька тижнів після скасування обов’язкового огляду експертом на популярних майданчиках електронної комерції спритники викупили майже всі реєстраційні документи, які залишилися в людей після знищення окупантами сотень автомобілів у Ірпені та Бучі. Шахраї націлені викрадати (чи ввозити з-за кордону) автомобілі такої ж марки, як у реєстраційних документах, переробляти номери та їхати в сервісні центри, щоб «узаконити» їх в обхід експерта. Особливо в дорогому сегменті автівок, де ціни за транспортний засіб сягають 40-50 тисяч доларів, зробити такі метаморфози для шахраїв — не проблема. Вони й колір підберуть, і на спеціальному обладнанні виб’ють номери агрегатів. Та рано чи пізно такі злочини теж розкриють.

Попросив Віктора Халявку спрогнозувати, чи побільшає «сірих» машин на дорогах Черкащини? На думку експерта, це залежить насамперед від того, наскільки пильними будуть автовласники під час купівлі-продажу транспортних засобів. Він нагадав, що експерти Черкаського НДЕКЦ завжди готові допомогти, якщо автовласник виявить бажання перевірити автівку.

На фото: Цей «Лексус» досліджували столичні експерти й виявили, що зловмисники досить майстерно змінили в ньому номери агрегатів.

Роман КИРЕЙ

Читайте також: Критерій істини — молекулярно-генетична експертиза

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *