icon clock21.06.2023
icon eye95
Суспільство

Фішинг у повідомленнях: як зрозуміти,що повідомлення, яке мені надіслали, — це шахрайство

Сплатити за комунальні послуги, відкрити бізнес, купити авіаквитки, замовити будь-що з будь-якого куточка світу — сьогодні можливості наших гаджетів справді невичерпні. Але, на жаль, разом із функціональністю зростає також і ризик, що зловмисники заволодіють вашими коштами й персональними даними.
У цьому матеріалі розберемо фішинг як один із найпоширеніших видів інтернет-шахрайства й навчимося йому протидіяти.

Що таке фішинг?

Фішинг — це спосіб онлайн-шахрайства, коли зловмисники створюють майже ідентичну копію певного онлайн-сервісу, змушують жертву перейти на сайт-підробку та ввести свої особисті дані (логін, пароль, інформацію з кредитних карток тощо). Так інформація потрапляє до рук шахраїв, і вони використовують її для крадіжки грошей, зламування особистих облікових записів тощо.
Фішингові посилання найчастіше розсилають через електронну пошту, месенджери, соціальні мережі та SMS, рідше — через телефонні дзвінки.

Як розпізнати фішинг?

Ось кілька ознак фішингових листів.

Підозріла електронна адреса або профіль відправника. Зазвичай зловмисники намагаються замаскувати свою поштову адресу: роблять її схожою на адресу справжньої компанії, але з незначними змінами. Наприклад, bankk.suport@gmail.com замість support@bank.com. У соціальних мережах для фішингу шахраї використовують підроблені акаунти.

Неперсональне звертання. Здебільшого фішингові листи розсилають масово, тому використовують такі форми звертання: Шановний користувачу, Dear customer, Шановна M. Ivanova, m.ivanova@google.com тощо.

Узагальнений чи вигаданий підпис. Зловмисники також рідко завдають собі мороки з підписом: або використовують узагальнений, або вказують підрозділ, якого не існує. Наприклад, Команда Google акаунтів, Відділ захисту паролів, Менеджер банку.

Емоційність і терміновість листа. Щоб примусити людину якнайшвидше перейти за посиланням, не гаючи часу на перевірку чи консультацію, шахраї часто використовують емоційно забарвлену лексику: «Важливо!» або «Терміново!», заклик до негайної дії: «У вас є 24 години», залякування чи навпаки, радісну новину: «Вітаємо, ви виграли автомобіль!».

Граматичні помилки. Часто тексти таких листів перекладають українською за допомогою онлайн-сервісів, тому в них є граматичні й лексичні помилки.
Дивне посилання. Дуже часто вже з першого погляду на посилання зрозуміло, що з ним щось не так. Наприклад: diiay.site замість diia.gov.ua.

Підозріле вкладення. Іноді в таких листах можуть бути вкладення з назвою-зачіпкою: «позовна_заява_на_петро_петренко.zip», «Архів із паролем» тощо. Відкривати такі файли можна лише після перевірки на віруси.

Як убезпечити себе від фішингу?

  • Будьте пильними, уважно перевіряйте відправника, посилання та вміст листа чи повідомлення.
  • Перевіряйте відправника через альтернативний канал зв’язку. Наприклад, якщо це лист від банку, зателефонуйте на гарячу лінію.
  • Перевіряйте вкладені файли на віруси.
  • Переходьте на сайти лише зі списку «Обране» в браузері або вводьте адресу вручну. Не переходьте за посиланням у листі.
  • Якщо можна, радьтеся з близькими або спеціалістами, перш ніж переходити за сумнівним посиланням чи відкривати підозрілі файли.

Партнерська соціальна кампанія

Матеріал створено в межах загальнонаціональної кампанії з підвищення рівня обізнаності населення України щодо кіберзагроз та основних правил кібергігієни, що реалізується Представництвом Фонду цивільних досліджень та розвитку США в Україні за підтримки Державного департаменту США. Думки авторів матеріалу не обов’язково відображають позицію Державного департаменту США.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *