Виконавчий співпрезидент Асоціації єврейських громадських організацій та общин України (ВААД), дисидент, що в радянські часи постраждав за правду, Йосиф Зісельс переконаний, що моральний рівень кожного з нас, незалежно від віросповідання, вимірюється, зокрема, ставленням до місць вічного спочинку.
Восени 1983 року він самостійно, на свій страх і ризик, розслідував випадок осквернення єврейського кладовища у рідних Чернівцях, який тодішня радянська влада намагалася приховати. Відновлював цей цвинтар. За що зазнав від радянських правоохоронних, а по своїй суті — репресивних, органів гонінь і переслідувань.
У важке сьогодення пан Зісельс взяв безпосередню участь значною фінансовою допомогою у відновленні єврейського цвинтаря в Сумській області, який постраждав від обстрілів рашистських агресорів. Мешканці міста Глухів йому дуже вдячні.
Відомий у світі громадський діяч також не залишається осторонь кричущих проблем, які виникли довкола єврейського кладовища в місті Умань. Він вважає, що зведення будівель на кістках людей, там похованих, можна назвати актом вандалізму. І переконаний, що, на жаль, це є наслідком дій або бездіяльності місцевої влади.
— Свого часу я багато займався проблемою старовинного єврейського цвинтаря в Умані, виступав всюди проти його забудови, давав інтерв’ю, намагаючись через медійний розголос привернути увагу до ситуації, що виникла, — зазначає Йосиф Самуїлович. — Це — святе місце. Там похований цадик Нахман, упокоєно тисячі безневинно загиблих євреїв. Порушувати їхній спокій — велике зло, неприпустиме в цивілізованому суспільстві. Але воно відбувається, множиться. І ніякі переконання, ніякі моральні та юридичні закони не можуть його зупинити.
— На вашу думку, що саме дозволяє такому злу на повну силу себе проявляти?
— Інше зло, якими є корупція і жага наживи. У тому числі, на мій погляд, ще із боку органів влади. Хасиди навіть зараз, у війну, не припиняють паломництво до священної могили цадика Нахмана, щоб вклонитися йому і безневинно убієнним євреям, жертвам уманської різні, що була кілька століть тому. У вересні-жовтні, на Рош-Ашана, приїздить до 40 тисяч паломників. Вони там певний час перебувають. Відповідно, залишають гроші. Кожний потроху — і щороку Умань має від прочан кілька десятків мільйонів доларів. Місто живе на цих грошах. Адже більше немає де їх заробити.
— В цій ситуації, навіть із суто з меркантильного погляду, логічно, щоб місцева влада оберігала цвинтар, який став для Умані джерелом значних доходів. Натомість там вирують скандали з його забудовою прямо на людських могилах. Конфлікт вийшов на високий міжнародний рівень і ганьбить загалом Україну.
— Тому що діє інша логіка — як урвати тут і зараз. Діють інші закони, антиморальні. Місцева влада, з усього видно, готова переступити юридичні й моральні норми. В Умані давно звикли, вибачте за це слово, «доїти» хасидів. Ось про що йдеться.
Там невелика єврейська громада, яка не може дати належний опір безчинству тих, хто хоче нажитися на святині. Я багато років вивчав ситуацію в Умані. Знаю, що там дуже все «корумповано».
— Від цього неймовірно боляче. Це поза людськими нормами — чинити наругу над цвинтарем. Тим більше зараз, коли ми переживаємо таку страшну війну.
— Це все сентименти. Треба дивитися правді у вічі. Хабар і корупція «квітнуть» скрізь, не тільки в Умані. Таке враження, що вони стали частиною нашої ідентичності загалом. Інакше вже давно можна було покласти край беззаконню із забудовою уманського єврейського цвинтаря, який має охоронні зони як пам’ятка історії і культури. Врешті, це сакральне місце, до якого треба ставитися з пошаною всім, не тільки євреям.
Але з релігійної точки зору це питання вирішити неможливо. Ті, від кого вирішення залежить, — люди не релігійні. Пуста справа — звертатися до них із позицій релігії, тим більше єврейської, і закликати дотримуватися прийнятих в усьому світі моральних людських норм. Це для «хабарників» навіть не забобони. Вони нічого в цьому плані не бояться.
До того ж оголошена в країні боротьба з корупцією більше схожа на її імітацію.
Діяти треба, причому рішуче, з позицій юридичних законів, за порушення яких повинна бути невідворотна відповідальність.
Українське законодавство не дозволяє забудовувати кому як заманеться офіційно визнані охоронні зони пам’яток історії й культури. Є рішення судів, які треба виконувати. А суди вимагають не тільки припинити в Умані копати котловани на священній для євреїв території старих поховань і викопувати при цьому людські кістки. Вони вимагають знести незаконно зведені об’єкти.
Ми йдемо в Європейський Союз. Виборюємо місце серед цивілізованих країн звитяжним опором агресору, який приніс нам війну. Таку саму нещадну боротьбу маємо вести з корупцією і беззаконням усі разом — від простих людей до найвищих структур влади.
Йосиф ЗІСЕЛЬС — шанований в усьому світі громадський, політичний діяч України, дисидент, який у часи радянської влади активно боровся за права людини, зокрема виступав за право євреїв на репатріацію. Засновник українського єврейського руху, багатьох єврейських громадських організацій.
Віцепрезидент Світового єврейського конгресу, виконавчий співпрезидент ВААД України, виконавчий віцепрезидент Конгресу національних громад України.
За квотою Кабінету міністрів був призначений до роботи конкурсної комісії з висунення кандидатур на посаду директора Національного антикорупційного бюро України.
Почесний професор кількох національних університетів.
За вагомий особистий внесок у національне та державне відродження України, за громадянську мужність самовідданість у боротьбі за утвердження ідеалів свободи й демократії, активну громадську діяльність нагороджений орденом «За заслуги» ІІІ ст., орденом «За мужність» І ст., Премією Свободи (США) та багатьма іншими відзнаками.
https://reyestr.court.gov.ua/Review/110156458
https://reyestr.court.gov.ua/Review/108014695
Розмову записала журналістка Світлана ІСАЧЕНКО
Фото з сайту https://www.pravda.com.ua
Актуальну тему незаконної забудови в охоронній зоні пам’ятки «Могила цадика Нахмана (1811 рік)» відома журналістка Світлана Ісаченко докладно вивчала для публікації в парламентській газеті «Голос України». Її дослідження опубліковане в офіційному виданні Верховної Ради України в березні 2024 року під назвою «Єврейські громади всього світу вимушені просити уряд США захистити їхню святиню в Умані» (електронну версію можна прочитати тут http://www.golos.com.ua/article/377754). Для «Черкаського краю» авторка підготувала адаптовану версію статті, що містить концептуальну позицію Йосифа Зісельса з теми, що набула міжнародного резонансу, а також надала офіційний коментар Уманської міської ради.